Stötdämpare bakre + påfyllnad av olja.


Suzuki Bakre stötdämpare K 50 II.

På bilden ses den bakre dämparen demonterad, saknas på bilden gör den nedre kromade hylsan som var skickad för kromning till Lisjö krom i Surahammar, när bilderna togs.
Demontering av själva dämparen går till så här, sätt fast det nedre fästet gärna i ett skruvstycke, dra med handkraft ner den lackerade hylsan, då ser du en mutter, tror det är 17 mm, eller 19 mm  gripvidd, lås det övre fästet med en stor skruvmejsel och lossa muttern och dämparen kommer lätt isär.

Bakre stötdämpare Suzuki K 50 II.

Detta är stötdämpare som inte går att köpa nya i dag och det vi har, det har vi!

Av en ren nyfikenhet så beslöt jag en kall och snöig dag att demontera en av mina bakre stötdämpare.
Lika självklart som demonteringen var att dokumentera hur det hela såg ut.
Bakre dämparen består av ett rör med en fin inre yta, och en axel med diverse tätningar och packningar och allt avslutas med ettt litet lock  i alluminium som tyvärr är nitat på plats.

Jag borrade ut låsningen för locket eller rättare sagt låsningen är utförd med två körnslag, dessa borrade jag försiktigt bort.

Den övre tätningen som består av en packbox och en guide i gummi var låst med en stålring som gick fint att demontera, när då tätningen var borta såg jag att själva kolven var låst med ytterligare en stålring, längre ner i dämparens cylinder.  Se bild 1 längst upp.
Jag demonterade också denna låsning.
Sedan var det bara att dra hela härligheten rakt ut ur dämparen och till min stora förvåning fanns det lite kvar olja i dämparen. Inga läckage kunde iaktagas.
Men naturligtvis hade mycket olja försvunnet eller dunstat bort av tidens tand.
Så här ser paket ut inne i dämparen.
Själva dämparens kolv är låst nere i dämparen med en av stålringarna.
Tätningen i toppen är som en vanlig Stefa tätning (packbox) och den och en guide i gummi är låsta med nästa stålring.
Så själva locket längst upp var lätt att demontera och återmontera, dessa uppgift är inte att ta mot någon form av tryck.
Frågan är då är det lönsamt att försöka att renovera en dämpare?
Jag kan inte svara på detta, för förmodligen finns inga reservdelar till dessa dämpare, de är ju snart 40 år gamla, men det borde gå att fylla olja på dom och få igång dom igen om inga skador kan ses på de ingående detaljerna.
Packboxen/tätningen  borde gå att få tag i utan problem.

Hur mycket olja ska det vara? jag använde en kapsyl på Biltemas Fork oil och det verkar fungera fint, men jag har läst att OMKRING eller ca 1,3 dl ska vara ok med olja..

Jag har återmonterat båda mina dämpare och funktionen är mycket bra, återstår att se om dom kommer att läcka i framtiden i så fall kan man bara byta ut tätningen (packboxen).
Locket låste jag med två nya körnslag.

 Så här såg stötdämparen ut efter att ha återmonterats och att den nykromade hylsan var på plats.
Kromningen av hylsorna utfördes av  LISJÖ Krom i Surahammar 0220- 32075.  Denna kromare kan jag verkligen rekommendera, snabba leveranser och mycket bra priser.

Tyvärr så verkar det finnas flera modeller av stötdämpare, här på bild visas en annan variant där locket är inpressat i dämparens cylinder.
Men även detta går att lösa utan att demontera locket.

 Jag borrade ett 2,5 mm  hål i ca 45 graders vinkel mot cylindern.
Gängade upp hålet m3 och använde en relativt lång stoppskruv som tätning, efter jag fyllt på olja.

Fyllde på Fork Oil ca 3o ml genom en injektionspruta.
Sedan på med stoppskruven.

När detta skrives är det kallt och snö så möjligheten att prova dom ”in action” kommer i vår.

Nu har jag kunnat testa dessa nyrenoverade bakre stötdämpare och det blev en helt ny moped med fungerande dämpare. Betydligt bättre väghållning och bättre komfort..
Kan verkligen rekommenderas..
Till denna gamla moped kan man  helt utesluta att få tag i nya stötdämpare, därav återstår bara en renovering av de gamla dämparna.

Klicka på bilderna för full storlek.

Det finns ytterligare en typ av dämpare där det inte går att varken renovera eller fylla på olja.

IMG_2031

Denna typa av dämpare finns i min Suzuki K 11 och borde finnas i både M12 och i M 15 modellerna 50 kubiks Suzuki mopeder årgång omkring 1966.
Man har crimpt ihop dämparen, detta innebär att det är kört att ta isär dom!
Tyvärr går inget att göra, det funkar inte med att borra in kanaler för ny olja och det går inte att ta isär dessa dämpare, tyvärr har man också i vissa fall frångått den normala m7 gängan och bytt till en mindre gänga med åren.
Nya dämpare finns ej, kanske man kan demontera gummibussningen och sedan borra rätt ner och fylla på olja den vägen och sedan täta med en gänga och med en insexskruv, jag har inte provat.

Arne Nohlberg 2010 02 / 2010 07 / 2011 11/ rev 2013 12 rev 2014 05 rev 2017 01

3 reaktioner på ”Stötdämpare bakre + påfyllnad av olja.

  1. Simon Karlsson 08 februari 2011 / 17:06

    Hej! Jag heter Simon Karlsson och i slutet på förra sommaren köpte jag mig en riktigt risig Suzuki K50 för att renovera. Jag hade inga tidigare meckar-erfarenheter sedan innan och nu känns det som om problemen blir fler och fler, samt större och större. Är du fortfarande intresserad av mopeder och motorer, eller har du lämnat detta ifrån dig? Om inte, skulle du då kunna tänka dig att hjälpa mig lite i meckandet? Har du någon privat mail som jag skulle kunna ställa frågorna till? Svara så fort som möjligt, så är du snäll!
    Simon Karlsson

    • smfk 11 april 2011 / 6:24

      Mitt svar är Nej..
      Men jag är fortfarande lika intresserad av mina egna moppar.
      M V H
      Arne

    • smfk 14 maj 2011 / 15:52

      Svaret på din fråga är Nej det kan jag inte ställa upp med

      M V H
      Arne

Lämna en kommentar