Bränslekran


Suzukis Bränslekran.

Bränslekranen på bilden är dem mest frekventa bränslekranen och passar även till Suzuki GP 125..

Men till min gamla moped är kranen fäst med en gängad koppling  i tanken.
Jag har inte kunnat finna en bild på denna bränslekran, utan har tvingats att göra en kompromiss och använt en Yamaha kran med en annat skruvförband.

Kranen på bilden passar annars de flesta Suzuki K 50 och delar till denna kran kan köpas på MC shopen i Karlstad. 054 531139.
Använd gärna litet tunt lager fett på kranens oring när du monterar kranen i tanken och dra år skruvarna växelvis så att den ligger dikt an mot tanken.

Men jag har numera hittat en piratkranar för en dryg hundring verkar fungera fint.
Detta är en piratkran som passar perfekt, köpt på E bay i Thailand
För drygt en hundralapp, fungerar perfekt.

Tänk på att rengöra den lilla koppen som finns under bränslekranen då och då, det brukar samla sig lite skräp där.
I våra moppars gamla bensintankar finns det kvar rester av ganmmal olja som har hårdnat och annat skräp som har samlat sig genom många år.
Jag har garderat mig genom att sätt en litet bränslefilter också på bensinslangen mellan tank och förgasare.
Detta anser jag vara som att bära både hängslen och livrem i tron att någon av dom borde fungera.
Men fungerar gör det!

Arne Nohlberg 2010 01 rev 2012 03 rev 2013 12 rev 2017 01

Lämna en kommentar